Edward Hugh. V Barceloně žijící britský ekonom, který se na stará kolena v důchodu rozhodl psát během krize ekonomický blogl. A stal se globální celebritou (viz třeba tento článek). Během čtvrteční debaty na Ekonomickém fóru v Krynici o tom, zda nás čeká další krize, se držel zpátky, ale v rozhovoru po debatě byl poněkud otevřenější. Podle něho se Evropa má připravit na těžký rok 2013, kdy končí programy a půjčky, jimiž Mezinárodní měnový fond a Evropská unie zavázaly Maďarsko, Lotyšsko a další země k reformám a škrtům. Maďarsko se podle něho nevyhne „restrukturalizaci dluhu", čili bankrotu, protože konzervativní vláda Viktora Orbána se rozhádala s MMF a nechystá žádné strukturální reformy. „S Maďarskem si ještě užijeme," pravil sympaticky působící pan profesor s tím, že Maďaři dali proto tolik hlasů v letošních volbách Orbánově straně, protože v ní spatřují záchranu před „zlými" kapitalisty ze zahraničí. S tím se nedá než souhlasit a modlit se, abychom očekávanou krizi ve střední Evropě přežili i my v Česku se zdravou kůží.

Podobně je třeba pečlivě sledovat Řecko, kterému také v prvním čtvrtletí onoho třináctkového roku také vyprší zkušební doba. Eurozóna si podle Edwarda Hugha ale Atény pohlídá. „Nevyloučil bych, že už teď připravují plány na restrukturalizaci dluhů na první čtvrtletí 2013," pravil jen s mírnou ironií v hlase.

S druhým zajímavým mužem jsem se setkal v debatě o chmurné budoucnosti papírových médií. S kolegy z polského listu Rzeczpospolita a britských Financial Times jsme se bránili, co se dalo, ale když nám Jakub Bierzynski, ředitel polské pobočky marketingové firmy Omnicom Media Group, popsal, jak pomocí Facebooku a dalších nástrojů sociálních sítí chystá pro jednoho svého klienta reklamní kampaň jednadvacátého století, tak nám zatrnulo. Podle jeho názoru jsou mrtvé nejen papírové noviny (které zůstanou jako hobby vášnivých fanoušků podobně jako klasická fotografie), ale budoucnost nemá ani reklamní trh živící tradiční média. Do dvou až pěti let prý podle něho bude v Krynici panel o nejisté budoucnosti televizních stanic, protože je opustí nejen diváci, ale i zadavatelé reklam, kteří budou chtít přesnější zacílení.

A jak vypadá ona reklama 21. století na třeba kávu? Marketingoví experti pomocí sociálních sítí vytvoří emocionální vazbu klientů k produktu, čili nebudou jim nabízet přímo kávu, ale vytvoří třeba virtuální kurs vaření dobré kávy, klub fanoušků, kterým se bude dávat certifikát o zručnosti přípravy kávy, vyvolají diskuse o kvalitách různých druhů káv a způsobů přípravy. Kolem produktu prostě vytvoří sociální síť.

Oba pánové jsou velmi zajímaví. Jen nevím, jestli se na budoucnost v jejich podání mám těšit, nebo ne.

PS: Ne na všechny tu padá tíha za osud světa. Tyhle hostesky se tváří, že se jim tu líbí, i když prší.