Paní měla vyděšený výraz: stálo za ní auto, které neslyšela. Měl jsem totiž možnost si na Ekonomickém fóru v polské Krynici vyzkoušet řídit auto na elektrický pohon, v tomto případě mini cooper poskytnutý společností BMW. Ono to opravdu nemá žádný zvuk a tak při vyjíždění z parkoviště jsem tu dámu vyděsil, abych posléze - i když jsem dostal instrukce - vyděsil sám sebe. Při zhruba desetikilometrové jízdě jsem totiž nepotřeboval brzdy. Řízení je totiž podobné automatu s tím, že když sundáte nohu z pedálu, tak se auto prakticky zastaví (a dobíjí samo sebe), a to i z prudkého kopce. Vyzkoušel jsem to a je to trochu přízračné. Brzdu to fakt nepotřebuje, i když ji to má.

Nenechali mě jet samotného a tak jsem si od zástupce firmy vyslechl povídání o zářné budoucnosti elektromotorů ve skupině BMW, kde se chystají dva model, které bude možné koupit běžně už od roku 2013. Vzhledem k tomu, že zadní část mini tvořila baterie (a moji tašku s laptopem si musel spolujezdec dát pod nohy), jsem se ho ptal, kdy já jako otec dvou malých dětí si budu moci elektromobil pro čtyři lidi plus příslušný náklad koupit. Z toho se zástupce firmy vykroutil tvrzením, že BMW je prémiová značka, takže jako první bude k dispozici nadupaný sporťák srovnatelný s porsche (i cenově), ale s mnohem nižšími náklady na provoz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A druhý model prý bude auto do města (elektromobily mají zatím krátký dojezd něco přes 100 kilometrů), k němuž bude možné pro delší cesty ("Dvakrát ročně k moři," pravil ten dobrý muž) dokoupit motorek na běžné palivo, který bude baterii průběžné dobíjet.

Nedávno jsem psal článek o nákupu elektromobilů v Estonsku za peníze za emisní povolenky. Tam je dostanou sociální pracovníci a část si budou moci lidé odkoupit za dotovanou cenu. Vzhledem k velikosti země je možné širší využití elektromobilu, podobně jako v Izraeli. Elektromobily chce používat také Austrálie či Německo.

Jízda v mini byla zajímavá, jen na hlavním budíku pod volantem nebyl tachometr, ale stav baterie a jejího dobíjení. Technologie jde rychle kupředu, vzhledem k vysokým nákladům si asi elektromobil v blízké budoucnosti nepořídím, ale jako chodce a cyklistu mě jízda poněkud vyděsila. To auto prostě neslyšíte. "Lidi budou muset změnit své návyky," podotkl ten dobrý člověk od BMW.